Recenze: Bathory

Vydáno: 8.8.2008 | Rubrika: | Autor: Gizmo

Přečtěte si recenzi na nejdražší film v historii česko-slovenské kinematografie. Příběh o krvavé Čachtické paní Alžbětě Bathoryové natočil Juraj Jakubisko, v hlavních rolích uvidíme Annu Friel, Karla Rodena nebo Bolka Polívku. Jak se mu to povedlo? To se dozvíte v tomto článku.

Své recenze obvykle začínám pojednáním, o čem že ten film vlastně je. Tentokrát ale budu hodně stručný, a brzy se dozvíte proč. Základní námět filmu je životní příběh Alžběty (nebo také Erzsébet) Bathoryové, legendární hraběnky z Čachtic. Sledujeme ji tak od dětství až po stáří. Hlavní část filmu se ale odehrává v době její vrcholné moci okolo roku 1600. Alžběta podle pověstí zavraždila okolo 600 mladých dívek, aby mohla díky jejich krvi docílit věčného mládí.

Bohužel vám toho nejsem schopen říci více, protože jsem si toho z děje moc neodnesl. Jedna událost se střídá za druhou a divák dokonale ztrácí přehled. On právě děj je největší problém toho filmu. Na druhou stranu má film krásnou vizuální stránku i sympatické herecké obsazení.

Bathory hraje Angličanka Anna Friel, které tu roli rozhodně uvěříte. Nějak ale nechápu, proč hlavní roli v česko-slovenském filmu nemůže hrát Češka nebo Slovenka. Z jejích úst pak na nás promlouvá hlas Zuzany Stivínové. Bohužel je někdy dost vidět, že hlas, který slyšíme opravdu není Anny Friel. Hlavního oponenta Alžběty, uherského místokrále Thurza hraje charismatický Karel Roden. V dalších rolích pak uvidíme například Deanu Horváthovou-Jakubiskovou jako čarodějnici Darvulii, svého času věrnou pobočnici Alžběty, nebo třeba sympatického Franca Nera jako krále Matyáše. Nesmím zapomenout na skvělou dvojku dvou mnichů, vyslaných kardinálem špehovat, v podání Bolka Polívky a Jiřího Mádla. Ti nás vlastně i celým filmem provází.

Tolik k hercům. Teď se ale vrátím ke zpracování. Od filmu za více než 300 milionů korun jsem čekal více. Doteď si římám, kam se ty miliony poděly, protože to ve filmu prostě není vidět. Ano, Bathory je hodně výpravný film, ale 300 milionů je až moc na tohle dílo, zvláště když část z ních platí i běžný občan v podobě koncesionářských poplatků České televizi, která je koproducentem filmu. Sebevětší rozpočet dobrý film neudělá, zvláště když má nesrozumitelný a chaotický scénář. Hezká vizuální stránka, přijemná hudba, dobří herci, krásné exteriéry i interiéry, ale jinak chaos.

Dovolím si ještě jedno malé rýpnutí, a to anglické titulky při fimu. Je zvláštní vidět na začátku domácího filmu texty jako ?Starring? nebo ?Produced by?. Stejně tak i v průběhu filmu jsou místa a data anglicky, jako třeba ?Čachtice Castle, 29 December 1610?. To v českém filmu nechápu. Asi chtěl Jakubisko ukázat, že je to ?světový? film. Bathory mě ale svým způsobem zklamala, jedná se o zcela průměrný film za astronomickiu částku, která není bohužel moc vidět.

Hodnocení: 6 z 10

Bathory

ČR/SR/Maď./VB 2008 | Historický/Drama
Režie: Juraj Jakubisko | Scénář: Juraj Jakubisko |
Hrají: Anna Friel, Karel Roden, Hans Matheson, Vincent Regan, Franco Nero, Deana Horváthová, Michaela Drotárová, René Štúr, Jiří Mádl, Lucie Vondráčková, Andrej Hryc, Bolek Polívka a další | Distribuce: Bontonfilm | 138 min. | od 12 let | Fotografie: Jakubisko Film