Recenze: Temný rytíř

Vydáno: 26.8.2008 | Rubrika: | Autor: Gizmo

Hit roku 2008 je tady. Všude se o něm mluví jako o nejlepším filmu roku. Co je na tom pravdy? Je Temný rytíř opravdu tak dobrý? Předem říkám, ano, je! Přečtěte si recenzi na nový komiksový film Christophera Nolana s Christianem Baleem v hlavní roli.

Gotham. Město, kde Batman potírá zločin. To je místo, kde se celý film odehrává. O slovo se nyní hlásí nový, stále se smějíci padouch Joker v podání bohužel již zesnulého Heatha Ledgera. Musím říci, že lepšího záporáka jsem ve filmu dlouho neviděl. Ale zpět ke příběhu. Joker terorizuje město svými zločiny. Proti němu a celé mafii se postaví sympatický státní návladní Harvey Dent (Aaron Eckhart). Občany je vnímán jako hrdina, co dokázal pozavírat do vězení půlku zločineckého podsvětí. Batman je tedy tak trochu v jeho stínu.

Miliardář Bruce Wayne (Christian Bale) se jako Batman vydává spolu s policejním poručíkem Jamesem Gordonem (Gary Oldman) Jokerovi po krku. Nemají to vůbec lehké, protože namalovaný gauner je stále o krok napřed. Začíná tak hon na kočku (nebo spíše na netopýra) a na myš. A zapojují se do něj nejen Batman, ale i jeho femme fatale Rachel Dawes (Maggie Gyllenhaal), která je teď partnerkou již zmíněného Harveyho Denta. Jak to všechno skončí? To se nechte překvapit, je na co se dívat.

Temný rytíř je už druhým batmanovským filmem od režiséra Christophera Nolana. Jeho první počin, Batman začíná, se mi moc nelíbil, přišel mi moc chaotický a dlouhý. To druhé je i trochu problém Temného rytíře. Nějak ale nechápu tu chaotičnost, asi se na to podívám znovu. Temný rytíř je totiž natočen doslova skvěle. Režisér zápletku rozvíjí přiměřeně, vždy vás má čím překvapit. Akční scény i dialogy jsou namíchané tak jak to má být. Všechno má dynamiku a šmrnc. Několikrát se při filmu i zasmějete. Když na scénu nastoupí Joker, můžete na něm oči nechat. Takový padouch se ve filmech málokdy vidí. A to nejen vizáží, ale celým hereckým ztvárněním. Škoda jen, že Heath Ledger už nemůže svou poslední roli více rozvinout.

Christian Bale odehrává svůj standartně slušný výkon. Skvělé herecké obsazení podtruhují Aaron Eckhart nebo Maggie Gyllenhaal a nesmím zapomenout ani na dva Batmanovy věrné společníky, sluhu Alfreda (Michael Cane) a Lucia Foxe (Morgan Freeman). Vyjímečnost celého snímku podtruhuje skvělá podmanivá hudba skladatelské dvojice Hans Zimmer a James Newton Howard. Jedinou věc filmu musím vytknout, a to možná a přilišnou délku skoro dvě a půl hodiny, myslím že by bohatě stačily pouze dvě hodiny, to už je ale individuální. Každopádně z celého tohoto mixu vzniká nezapomenutelný filmový zážitek, jaký tu dlouho nebyl. Už se těším na dalšího Batmana.

Hodnocení: 10 z 10

The Dark Knight

USA 2008 | Akční/Drama
Režie: Christopher Nolan | Scénář: Christopher Nolan, Jonathan Nolan | Hrají: James McAvoy, Angelina Jolie, Morgan Freeman, Common, David O'Hara, Chris Pratt a další | Distribuce: Warner Bros. | 152 min. | od 12 let | Fotografie: Warner Bros. Pictures